W ramach projektu powstanie kompletny system automatycznie dostarczający raporty o ilości węgla na składowisku do kilku godzin od wydania zlecenia przygotowania raportu. Automatyczny start drona nastąpi z lądowiska – stacji, w której przechowywany będzie dron. Lądowisko będzie automatycznie zamykane kopułą otwieraną wyłącznie przed startem i lądowaniem drona. Wewnątrz stacji znajdować się będzie system automatycznego ładowania baterii drona oraz system klimatyzacji zapewniający stałą temperaturę i wilgotność odpowiednią dla przechowywania czułych urządzeń pomiarowych i elektronicznych.
Zapewnienie dokładnego wyniku inwentaryzacji odbywać się będzie dzięki innowacyjnej metodzie pomiarowej. Pomiar dokonywany będzie poprzez integrację danych fotogrametrycznych z kamer wysokiej rozdzielczości oraz skanowania laserowego. Określanie pozycji drona z dokładnością kilku centymetrów będzie możliwe poprzez połączenie technologii różnicowej nawigacji satelitarnej GNSS RTN z tachimetrycznym pozycjonowaniem laserowym. Fuzja danych z wszystkich wspomnianych metod pozwoli na określenie ilości węgla na składowisku z dokładnością do 0,05%. Obliczenie i opracowywanie raportu odbywać się będzie automatycznie po powrocie drona do stacji-lądowiska. Zebrane dane pomiarowe zostaną przesłane do serwerów z zainstalowanym oprogramowaniem do przetwarzania i analizy uzyskanych informacji.
Możliwość wykonywania lotów automatycznych będzie zagwarantowana dzięki współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego oraz Polską Agencją Żeglugi Powietrznej mająca na celu opracowanie pierwszego na świecie systemu automatycznej rezerwacji przestrzeni powietrznej do wykonywania autonomicznych lotów dronów. Obszar pomiarowy zabezpieczony, zostanie zgodnie z koncepcją U-Space poprzez geofencing, czyli wirtualne ogrodzenie o ściśle określonych wymiarach i rozmieszczeniu w przestrzeni. Zostanie to zrealizowane między innymi poprzez rozmieszczenie odbiorników ADS-B wokół obszaru, nad którym wykonywany jest lot, co pozwoli na automatyczne śledzenie aktualnego położenia drona i przesyłanie tej informacji do pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej.
Badania oraz demonstracje systemu będą realizowane na terenie tworzonego przez JSW Innowacje Narodowego Obszaru Testowego Technologii Autonomicznych, który zostanie wyznaczony w ramach rewitalizacji wybranej kopalni JSW. Planuje się, że pod koniec czerwca tego roku możliwe będą pierwsze próby systemu pilotażowego. Projekt AutoInvent zakończy się wdrożeniem kompletnego systemu automatycznej akwizycji i analizy danych przestrzennych.